2 min read

Adoptie: “Oh…, dus zo werkt het!”

Featured Image

Nee, het heeft niet te maken met het wettelijk aannemen van een kind. Adoptie, waar wij in dit geval over spreken, gaat over de manier waarop mensen nieuwe technologie omarmen en zich eigen maken. Dat is voor veel bedrijven een meer dan behoorlijke uitdaging. Gelukkig hebben wij er iets op gevonden…

Mensen houden van hapklare brokken…
Maar wanneer happen ze? Dat is een serieuze vraag. Vaak wordt bij het uitrollen van nieuwe technologie ervan uitgegaan dat collega’s na lancering, het liefst gelijk dezelfde dag, bijvoorbeeld een nieuwe moderne werkplek of crm-systeem gaan gebruiken. Toch kan de beoogde verandering uitblijven. Onze conclusie is dat je er niet zomaar van uit kunt gaan dat iedere medewerker een verandering zal omarmen. Sterker nog, er zijn mensen die nogal wars zijn van iets wat plotseling ‘anders’ is. Je kent ze vast wel in je eigen omgeving.

Adoptie start voor iedere gebruiker bij het waarom
De te behalen voordelen moeten allereerst bij iedereen bekend en duidelijk zijn. Daarom zorgen wij bij grote implementaties bij klanten dat er URL’s beschikbaar worden gesteld waarin een instructievideo te zien is waarom er overgestapt wordt naar een moderne werkplek. Versterkend beeldmateriaal helpt om mensen vooraf mee te krijgen en de voordelen ervan te laten inzien. Daarna volgen de hapklare brokken…

Iedereen heeft een ander kennisniveau
Er zullen collega’s zijn die al precies weten hoe alles werkt, maar niet iedereen is even digitaal vaardig of behoort tot de generatie die gaat slapen met de smartphone in de hand. Daarom leren we via instructievideo’s hoe je e-mail kunt instellen op een smartphone, hoe Multi Factor Authenticatie werkt, hoe je voor het eerst inlogt en wachtwoorden kunt wijzigen en nog heel veel meer. “Oh…dus zo werkt het”, heeft namelijk voor iedereen een andere betekenis.

Leren in eigen tijd
Klanten waarderen dat we medewerkers het maximale uit zichzelf laten halen door op maat, per klant, een adoptieprogramma te creëren. Het past ook helemaal bij de huidige (crisis)tijd, waarin medewerkers vanaf thuiswerkplekken zelf meer flexibiliteit gekregen hebben om hun tijd in te delen. Leren doe je wanneer het jou uitkomt en de noodzaak om continue te leren zie je al op veel (werk)plekken terug.

Waarom een adoptieprogramma?
Laatst vroeg iemand waarom wij een dergelijk adoptieprogramma aanbieden. Het antwoord is tweeledig. Allereerst voorkomt het maken en delen van duidelijke instructievideo’s een heleboel onnodige vragen bij onze helpdesk. Het is het waard om in te investeren en levert tevreden klanten op. Ten tweede monitoren we samen met de klant, meestal de ICT beheerder, de resultaten. Door gebruikersdata te analyseren zien we bijvoorbeeld wie nog niet een bepaalde app heeft geïnstalleerd, maar ook wie alle stappen positief doorlopen heeft. Zo kunnen bijvoorbeeld key users worden aangesteld die collega’s met vragen vooruit helpen.

IRIS ONE behaalt ISO27001 en NEN 7510 certificering!

Na het doorlopen van een succesvolle audit onder leiding van Operationeel Directeur Daniël Cirk, heeft IRIS one uit handen van BrandCompliance de...

Read More

2 min read

De voordelen en uitdagingen van de hybride werkplek

Covid-19 heeft de overgang naar een hybride werkmodel enorm versneld, maar wat is het precies en wat zijn de voordelen van de hybride werkplek?

Uit...

Read More

1 min read

Het hybride werken met de moderne werkplek, wat houdt het in en hoe doe je dat?

Je hebt vast wel eens van de termen ‘hybride werken’ en ‘de moderne werkplek’ gehoord. Maar wat is het nou precies en hoe werkt het? Is het wel...

Read More