Hey Kevin, wat doe jij eigenlijk voor werk? “Ik ben Customer Success Manager” Een wat? Klinkt belangrijk, ambitieus, moeilijk maar zeker ook interessant. Wat doet een Customer Success Manager nou eigenlijk? Tijd voor een deep-dive in Customer Success Management!

“Technologie ontwikkelt zich razendsnel en dit kan veel positieve effecten hebben op jouw productiviteit. Over het algemeen, wil iedereen graag meegaan in deze technologische ontwikkelingen. Iedereen wil graag effectiever werken en communiceren. Als werkgever speel je daar natuurlijk graag op in en wil je de medewerkers helpen met de wensen, behoeften en eisen die ze hebben. In sommige gevallen, is het geven van een training voldoende. In andere gevallen, is het belangrijk om mensen aan de hand mee te nemen door de ICT-jungle” zegt Kevin. En laat Kevin daar nou net dé gids voor zijn die je nodig hebt.  

We kunnen ons voorstellen dat alle nieuwe opties op je laptop soms verwarrend zijn. Je kent het wel; je ziet door de bomen het bos niet meer. Vragen zoals; “Hoe deel ik mijn scherm tijdens een online vergadering via Teams?” of “Ik wil mijn camera en microfoon uitzetten omdat er veel ruis op de achtergrond is, maar hoe doe ik dat ook alweer?” Maar ook; “Hoe kunnen we samen in een document werken, zodat we allebei de goede versie hebben?” 

“Dit zijn hele normale vragen en iedereen loopt tegen deze dingen aan” vertelt Kevin. Een beetje hulp is dan gewenst, zodat je weet hoe de basis werkt en waar de belangrijke opties zitten die je gebruikt. Op deze manier ervaar je een vliegende start met de nieuwe opties en kan Kevin jouw organisatie daarbij ondersteunen.

We snappen heel goed dat het frustrerend is wanneer je niet precies weet hoe iets werkt of wanneer iets niet helemaal gaat zoals je dat wilt. Wanneer je bijvoorbeeld een online meeting hebt met een klant, wil je dat dit soepel en professioneel verloopt. Een ander voorbeeld is een online presentatie. Dit heeft heel veel voordelen, iedereen kan bijvoorbeeld het presentatiescherm goed zien en lezen, maar dan wil je wel dat het delen van je scherm en het doorklikken naar een nieuwe sheet goed verloopt. “Gewoon lekker je werk kunnen doen, is het belangrijkste en soms zijn trainingen daarvoor de oplossing” zegt Kevin.

Wanneer we aan Kevin vragen wat hij nog meer belangrijk vindt, zijn dit de rapportages over het gebruik van de devices en alle opties die daarbij horen. “Het is namelijk zo dat er vaak op de achtergrond wat dingen zijn die verbeterd kunnen worden, maar waar geen actie op volgt” zegt Kevin. Daarom zijn rapportages over het gebruik van deze opties erg belangrijk.

“Daarmee kan ik precies zien waar de aandachtspunten liggen en op welke manier mensen nog productiever te werk kunnen gaan” zegt Kevin. In overleg wordt er een actieplan opgesteld zodat alle aandachtspunten aan bod komen en Kevin alle vragen kan beantwoorden.

Kortom, Kevin helpt mensen het maximale uit zichzelf te halen, iedere dag. Hij probeert iedereen op weg te helpen zodat iedereen zich vertrouwd voelt met de nieuwe opties en niemand voor verassingen komt te staan.

Wil je met jouw organisatie ook meer halen uit de applicaties van bijvoorbeeld Microsoft? Neem dan contact met ons op. We bespreken graag de mogelijkheden met je. Of klik op de onderstaande button voor meer informatie.