2 min read

Ik trek even aan de bel in verband met bellen

Featured Image

Deze blog had ook kunnen heten: “Wat ze zijn vergeten te vertellen over bellen”, maar ook “Domme dubbele, dure dingen”. Er is namelijk een wereld voor mij en mijn collega’s opengegaan sinds we telefonie in Microsoft Teams hebben geïntegreerd. Waarom dat zo is? Het antwoord zal je verbazen!

“Domme, dure, dubbele dingen”
Jaren geleden moesten bedrijven bij telecom organisaties grote dure telefooncentrales aanschaffen. Er werden tienduizenden, soms honderdduizenden euro’s uitgegeven om vaste telefoontoestellen en een eigen telefooncentrale op kantoor te laten installeren. Het werd nog kostbaarder met een wachtbandje en een fijn muziekje erbij. En toen kwamen de smartphones en kregen we dubbele nummers per collega…

De telefooncentrales bleven en nagenoeg elke medewerker kreeg er een eigen smartphone van de zaak bij. Met een beetje geluk kon hij of zij ook nog zelf het gewenste model kiezen. Juist in coronatijd ontstaan er dan opmerkelijke situaties. Zo had ik laatst een klant waarbij de mobiele telefoon van de receptie rouleerde onder het personeel en deze elke dag op een andere thuiswerkplek van een waarnemende collega aanwezig was. Automatisch doorschakelen van algemeen nummer naar mobiel kenden zij niet.

Na mijn persoonlijke ervaringen met Microsoft Teams kom ik tot de conclusie dat we het eigenlijk allemaal maar normaal zijn gaan vinden dat er dubbele kosten gemaakt worden, we elke vorm van telefonie onnodig aan het faciliteren zijn en telefoneren lang niet op een slimme manier doen. Het lijkt zelfs in veel gevallen nog steeds op het ouderwetse ‘schijfje draaien’. (Voor de jongere generatie, dat is een zogenaamd draaitoestel, waardoor je vroeger pijn in de wijsvinger kreeg)

Mijn verbazing…
Wat we al die jaren op het gebied van telefonie gedaan hebben blijkt in de praktijk helemaal niet logisch te zijn. In Microsoft Teams heeft niemand een 06-nummer meer nodig. Je drukt geen toetsen meer in van een telefoonnummer dat je van tevoren moet weten of onthouden, maar opent gewoon een gesprek met iemand die je bij jouw contacten hebt staan. Of je hem of haar wilt zien en of jezelf gezien wilt worden bepaal je zelf. Bellen met spraak, of bellen met beeld en spraak, hartstikke modern en reuze persoonlijk.

Het meest maximale uit bellen halen
In de meest ultieme situatie, waarin ook iedere klant van Microsoft Teams gebruikmaakt, hoeven we de smartphone en de telefooncentrale nooit meer te gebruiken voor bellen. Tenzij je natuurlijk op je mobiel de Microsoft Teams app gebruikt.

Oproep aan fabrikanten
Aan Apple, Samsung, Nokia, Sony, Huawei en anderen doe ik de oproep om het belicoontje binnenkort van de smartphone te verwijderen! Het is helemaal niet nodig, want met vrienden, familie en bekenden kan ik ook FaceTimen via WhatsApp. De smartphone is toch allang geen phone meer, maar vooral een communication device of mini computer.

Eens?

Rob Stolzenbach

 

IRIS ONE behaalt ISO27001 en NEN 7510 certificering!

Na het doorlopen van een succesvolle audit onder leiding van Operationeel Directeur Daniël Cirk, heeft IRIS one uit handen van BrandCompliance de...

Read More

2 min read

De voordelen en uitdagingen van de hybride werkplek

Covid-19 heeft de overgang naar een hybride werkmodel enorm versneld, maar wat is het precies en wat zijn de voordelen van de hybride werkplek?

Uit...

Read More

1 min read

Het hybride werken met de moderne werkplek, wat houdt het in en hoe doe je dat?

Je hebt vast wel eens van de termen ‘hybride werken’ en ‘de moderne werkplek’ gehoord. Maar wat is het nou precies en hoe werkt het? Is het wel...

Read More