2 min read

Microsoft verhoogt per 1-3 de prijzen, waarom en wat is de impact?

Featured Image
 
 

In de afgelopen 10 jaar heeft Microsoft ontzettend veel toegevoegd aan Microsoft 365. Diensten als SharePoint en Teams hebben de mogelijkheden voor gebruikers aanzienlijk verbreed. Voor het eerst in een decennium gaat Microsoft de prijzen nu wat verhogen. Daarnaast voert de softwaregigant abonnementstermijnen in.

Kortom, er komen enkele belangrijke veranderingen aan. De ins en outs daarvan bespreken we in deze blogpost!

Prijsverhoging Microsoft 365: hoe zit dat precies?

Per 1 maart 2022 gaan de prijzen voor de volgende zes producten omhoog:

    • Office 365 Plan E1
    • Office 365 Plan E3
    • Office 365 Plan E5
    • Microsoft 365 Business Basic
    • Microsoft 365 Business Premium
    • Microsoft 365 Plan E3

Gemiddeld is de prijsverhoging circa 10%, maar in sommige gevallen kan deze oplopen tot 30%. De nieuwe prijzen zullen gelden voor alle nieuwe bestellingen die je plaatst na 1 maart. Op bestaande subscriptions zit prijsprotectie (één jaar vanaf het moment dat je het eerste product hebt besteld).

New commerce experience: 1 abonnement, 3 termijnen

Vanaf 1 januari 2022 krijg je óók te maken met de new commerce experience van Microsoft. Concreet betekent dit dat je kan kiezen uit drie abonnementstermijnen:

    • 1 maand
      Je kan het aantal licenties iedere maand wijzigen, maar deze optie is 20% duurder dan een jaarabonnement.
    • 12 maanden
      Je zet je voor een jaar vast, waarbij je elke maand een vast bedrag vooruitbetaalt.
    • 36 maanden
      Als je in één keer tekent voor drie jaar, betaal je (maandelijks of jaarlijks) dezelfde prijs gedurende 36 maanden.

Voor alle abonnementen geldt dat je tussentijds kan opschalen. Wil je tussentijds upgraden naar een meer geavanceerde versie, dan kan dat altijd! 

Het voordeel van deze constructie is dat je regelmaat creëert. Daardoor kan je iedere maand bijvoorbeeld een vast evaluatiemoment inplannen om te bespreken of je moet op- of afschalen.

De visie van Microsoft is om alle Microsoft producten op basis van één overeenkomst te leveren: de Microsoft Customer Agreement. De New Commerce Experience maakt eveneens gebruik van deze overeenkomst. Daarmee kan je producten afnemen bij Microsoft én Microsoft-partners. Je kan het contract eenvoudig aanvullen met third-party-producten. Dit zorgt voor meer gemak en overzicht.

Een ‘mix and match’ is ook mogelijk: neem je bijvoorbeeld een werkplekdienst af bij partij A en een securitydienst bij partij B, dan is dit nu makkelijker te regelen. De new commerce experience heeft namelijk een mechanisme dat controleert of onderliggende producten aanwezig zijn en of de partijen deze mogen leveren.

De belangrijkste verschillen in abonnementstermijnen

Wat nu?

De aangekondigde prijsverhoging zullen we moeten accepteren als een feit per 1 Maart 2022. Maakt u reeds gebruik van Moderne Werkplek van IRIS one dan neemt u adviseur aankomende week contact op met u om de wijzigingen nogmaals toe te lichten en u hierin te adviseren.

Wil je graag even schakelen om de beste scenario’s voor jouw organisatie uit te werken? Neem hier contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.  

IRIS ONE behaalt ISO27001 en NEN 7510 certificering!

Na het doorlopen van een succesvolle audit onder leiding van Operationeel Directeur Daniël Cirk, heeft IRIS one uit handen van BrandCompliance de...

Read More

2 min read

De voordelen en uitdagingen van de hybride werkplek

Covid-19 heeft de overgang naar een hybride werkmodel enorm versneld, maar wat is het precies en wat zijn de voordelen van de hybride werkplek?

Uit...

Read More

1 min read

Het hybride werken met de moderne werkplek, wat houdt het in en hoe doe je dat?

Je hebt vast wel eens van de termen ‘hybride werken’ en ‘de moderne werkplek’ gehoord. Maar wat is het nou precies en hoe werkt het? Is het wel...

Read More